Η εκπαίδευση στα σχολεία θα μπορούσε να μειώσει τις απώλειες από αιφνίδια καρδιακή ανακοπή

30/8/2013
Μια από τις κύριες αιτίες θανάτου στις Η.Π.Α. είναι η αιφνίδια καρδιακή ανακοπή , που προκαλεί το θάνατο πάνω από 325.000 ατόμων ανά έτος. Σε μια μελέτη που δημοσιεύτηκε τον Απρίλιο στο Resuscitation, γιατροί από το Μπόμοντ βρήκαν ότι οι καρδιακές ανακοπές σε σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι εξαιρετικά σπάνιες, κάτω από 0,2% , αλλά από τα 47 άτομα που υπέστησαν καρδιακή ανακοπή σε 6 χρόνια σε σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης, μόνο τα 15 επέζησαν.

Η συχνότητα επιβίωσης ήταν 3 φορές μεγαλύτερη , όμως , όταν οι παρευρισκόμενοι χρησιμοποίησαν μια συσκευή που καλείται αυτόματος εξωτερικός απινιδωτής , ή AED, που βοηθά την καρδιά να ανακτήσει φυσιολογικό ρυθμό.

Η μελέτη «Καρδιακές Ανακοπές στα Σχολεία :Αξιολόγηση της χρήσης Αυτόματων Εξωτερικών Απινιδωτών σε Σχολικές Εγκαταστάσεις», με την καθοδήγηση του ερευνητή Robert Swor, D.O.,ιατρού των επειγόντων του Νοσοκομείου Μπόμοντ , στο Ρόγιαλ Όακ, και ερευνητικής ομάδας περιλαμβανομένου του Edward Walton, M.D., Διευθυντή του τμήματος Παιδιατρικών Επειγόντων του Μπόμοντ.

Χρειάζεται μια πιο οργανωμένη και σταθερή προσέγγιση που θα περιελάμβανε ασκήσεις ετοιμότητας στα σχολεία και εκπαίδευση στη ΚΑΡΠΑ και στα AED ώστε να βελτιωθεί η αντίδραση στο επείγον περιστατικό, λένε οι ερευνητές.

«Τα ευρήματά μας τονίζουν ότι τα σχολεία είναι κοινοτικά κέντρα και ο σχεδιασμός της αντίδρασης στο επείγον στα σχολεία πρέπει να μην εστιάζει μόνο στα παιδιά και να επεκτείνεται και μετά το τέλος της σχολικής μέρας» λέει ο Dr. Swor. Στον πληθυσμό της μελέτης, τα περισσότερα άτομα (31) από τα 47 ήταν άτομα άνω των 19 και ένα τρίτο των συμβαμάτων συνέβη νυχτερινές ώρες στα σχολεία.

Η μελέτη δεν έχει προηγούμενο , καθώς καμία άλλη δημοσιευμένη μελέτη δεν ερευνά τους λόγους για τους οποίους οι παρευρισκόμενοι δεν χρησιμοποιούν τους απινιδωτές. Αυτές οι πληροφορίες είναι το κλειδί για την βελτίωση της αντίδρασης στο επείγον στα σχολεία. Σε μία από κάθε τρεις καρδιακές ανακοπές , ο διαθέσιμος απινιδωτής δεν χρησιμοποιήθηκε. Οι παρευρισκόμενοι είτε δεν κατάλαβαν ότι ο ασθενής πάθαινε καρδιακή ανακοπή, είτε δεν γνώριζαν ότι το σχολείο έχει απινιδωτή, ή πίστευαν ότι ο ασθενείς έκανε σπασμούς παρά καρδιακή ανακοπή. Η διδασκαλία των παρευρισκομένων στην αναγνώριση της καρδιακής ανακοπής και οι τακτικές ασκήσεις θα είναι σημαντικές στην εκπαίδευση αντιμετώπισης του επείγοντος , λένε οι ερευνητές.

Δίνεται μεγαλύτερη προσοχή στην κατάρτιση κρατικών οργανωμένων σχεδίων αντίδρασης στα σχολεία . Το μέλος του Κογκρέσου Gail Haines κατέθεσε ένα νομοσχέδιο τον Φεβρουάριο του 2013 για την υποχρεωτική κατάρτιση ενός σχεδίου αντίδρασης σε επείγοντα καρδιολογικά περιστατικά, που θα περιελάμβανε τη χρήση και τη διατήρηση σταθερά απινιδωτών ,εκπαίδευση μαθητών λυκείου στη χρήση απινιδωτών και την ΚΑΡΠΑ , και στην οργάνωση τακτικών ασκήσεων στα σχολεία του Μίσιγκαν.

Robert Swor, Heather Grace, Heather McGovern, Michelle Weiner, Edward Walton. Cardiac arrests in schools: Assessing use of automated external defibrillators (AED) on school campusesResuscitation, 2013; 84 (4): 426 

http://www.resuscitationjournal.com/article/S0300-9572(12)00803-9/abstract